top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תDror Biran

״אז מה אכלת היום?״ מדריך לתפריט בצהרונים ומסגרות חינוכיות

עודכן: 12 במרץ 2019



אחרי שקצת התאוששנו מהכניסה למסגרות, הילדים מתחילים להיכנס לשגרה. התחלנו להכיר את בית הספר או את הגן, את המורים או הגננות, ואת הצוות המקצועי. עכשיו הגיע הזמן לשאול מה הילדים שלנו אוכלים.


קיים קשר הדוק בין תזונת הילדים לבין מיצוי פוטנציאל הגדילה, התפתחותם הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית, בריאותם ויכולות הלמידה. מאחר וחלק ניכר מתזונת הילדים הינה בשעות בהן הם נמצאים במסגרות, ישנה חשיבות רבה לסוג ואיכות התזונה שהם מקבלים.

בעזרת מדריך זה תוכלו לדעת מה מותר, מה אסור, מה כדאי לשאול ועל מה לשים דגש. באופן זה, נוכל להבין הרבה יותר, בפעם הבאה בה נשאל את הילד או הילדה שלנו "מה נתנו לכם לאכול היום?".

 

בקצרה


1. ישנו מדריך מפורט ומסודר של משרד הבריאות של מה וכמה הילדים של כולנו מחויבים לקבל במסגרות חינוכיות ("לאכול ולגדול").


2. אפשר ורצוי לבקש מהצהרון לקבל תפריט שבועי על מנת לוודא שהמנות כוללות את כל קבוצות המזון ואינן חוזרות על עצמן.


3. אם הבן/ת שלכם אובחנ/ה עם אלרגיה למזון מסוים, המסגרת החינוכית מחויבת על ידי משרד הבריאות לספק לו מזון המותאם לצרכיו ולסוג האלרגיה שלו.

 

מי קובע מה הילדים אוכלים?

בשנים האחרונות, חל גידול במספר הילדים הנמצאים בצהרונים ומועדוניות הכוללים הגשת ארוחות. ישנו מדריך מפורט ומסודר של משרד הבריאות של מה וכמה הילדים של כולנו מחויבים לקבל במסגרות אלו ("לאכול ולגדול"). ההנחיות מיועדות לכל המסגרות החינוכיות המספקות מזון במהלך שהות הילדים במסגרת.

מומלץ לוודא כי דיאטנית מוסמכת, תהיה מעורבת בקביעת הרכב נאות של המזון והתפריטים - תפריט רגיל וכן תפריטים מותאמים לצרכים מיוחדים.

האם האכילה מגוונת?

גיוון יאפשר לילדים לא רק להשלים את הצרכים התזונתיים שלהם, אלא גם להעלות את הסיכויים לתזונה מגוונת יותר בהווה ובעתיד במסגרות ואף בבית.

רוצים להיות בטוחים שהתזונה בצהרון מגוונת? אפשר ורצוי לבקש מהצהרון לקבל תפריט שבועי על מנת לוודא שהמנות כוללות את כל קבוצות המזון ואינן חוזרות על עצמן.

על פי ההנחיות, הארוחות צריכות להיות מגוונות בקבוצות המזון. לדוגמא, ארוחת צהריים צריכה לכלול:

  • מנה בשרית או קטניות - חזה עוף, קציצות, דג, עדשים, טופו וכו'…

  • תוספת (פחמימה) - ביום ראשון יוגש אורז מלא ביום שני יוגש קוסקוס מלא, ביום שלישי יוגש מקרוני מחיטה מלאה וכך הלאה.

  • ירקות ופירות - טריים ו/או מבושלים.

בנוסף, מאחר וגם הילדים שלנו "אוכלים עם העיניים" חשוב מאוד לגוון גם בצבעים בכל ארוחה: לדוגמה, ארוחת צהריים הכוללת מרק אפונה, קציצות דגים, אורז אדום ושעועית צהובה. ניתן "להוסיף צבע" למזון על ידי שימוש בעשבי תבלין טריים או בתבלינים.


תינוק אוכל

מה אסור להגיש לילדים?

על מנת לאפשר הטמעת אורח חיים בריא כבר מגיל הילדות ישנם מזונות שמשרד הבריאות אסר להגיש במסגרות.

מה אסור להגיש?

  • מוצרי בשר מעובדים - בשר מוכן מראש כמו נקניקיות, נקניקים, שניצלים מוכנים, המבורגרים וגם שניצלים מן הצומח.

  • מאפים עשירים בשומן ו/או סוכר - בורקס, מלאווח, ג'חנון, קוראסון, עוגות, עוגיות

  • קטשופ - בשנים האחרונות משרד הבריאות אוסר להגיש קטשופ במסגרות חינוכיות. הצבע האדום אולי נראה תמים ומזכיר קצת רוטב עגבניות, אולם קטשופ זהו מוצר מעובד לכל דבר. קטשופ עלול להכיל חומרי טעם וריח וחומרים משמרים, בנוסף קטשופ הינו מוצר עשיר במלח וסוכר: כף קטשופ מכילה כפית סוכר פשוט.

  • שתיה ממותקת - במקומה ניתן להגיש קנקני מים עם קרח גרוס, נענע, לימונית, לואיזה ו/או פלחי לימון.

  • יש להימנע מתיבול המנות המוגשות בחומרים הבאים: סוכר, סילאן, דבש, סוגי סירופ ואחרים המוספים במהלך הבישול או הכנת המנה.

  • מלח - יש להפחית את השימוש במלח בהדרגה. אין להשתמש במזון עשיר במלח כגון: אבקות מרק, חמוצים, פיצוחים מלוחים .

  • מזון מטוגן

מה כדאי להגיש לילדים?

  • דגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה, בורגול, קוסקוס מלא, חיטה, כוסמת, קינואה ועוד.

  • קיטניות: זאת לא מילה גסה. קיטניות כוללות שעועית לבנה, אפונה, גרגרי חומוס, עדשים וסויה. הקטניות מכילות חלבון ועשירות בברזל. במידה ובצהריים מוגשת ארוחה צמחונית כדאי לשים לב שבכל יום הארוחה כוללת קיטניות או דג. ניתן להכין תבשילים שונים מקטניות כמו קציצות אפויות, קטניות ברוטב, גולש קטניות ועוד.

כמו כן מומלץ כי גם עובדי ההוראה יאכלו יחד עם הילדים, וכך ישמשו כמודל ודוגמא אישית לדפוסי אכילה בריאים.

מה הילדים שותים?

כאמור יש להגיש מים בלבד. לשתיה חשיבות רבה עבור ילדים. מים מהווים בממוצע 60% ממשקל גוף האדם. למים תפקידים רבים וחשובים בתפקוד הגוף. הם מהווים מרכיב עיקרי בתוך התאים, משמשים להמסה ולהובלה של חומרים שונים בגוף, ממלאים תפקיד בוויסות חום הגוף ועוד. שתייה בלתי מספקת עלולה לגרום להתייבשות. בנוסף, שתייה בלתי מספקת תגרום לחוסר ריכוז, בעיות למידה ועד יצירת אבנים בכליות.

לאור זאת כל ארוחה חייבת לכלול שתייה! לכן - גם בבית יש לעודד את הילדים לשתות בעיקר מים ולהימנע משתייה ממותקת. ילדים לא תמיד מרגישים צמא. לכן יש להציע שתייה בכל הזדמנות ובכל עונה.

איך יודעים שהילדים שתו מספיק? השיטה הישנה והטובה: צבע השתן, ככל שצבע השתן בהיר יותר סימן ששתינו מספיק. או במילים אחרות: פיפי צהוב לא טוב! פיפי שקוף אתה אלוף!

מה מגישים בימי הולדת ואירועים מיוחדים?

התזונה בימי ההולדת הפכה להיות אחד הנושאים החמים בקבוצות הוואצאפ של הגן ו/או בית הספר.

אירועים מיוחדים כגון חגים וימי הולדת תופסים חלק משמעותי במסגרת חינוכית. אירועים אלו כוללים מזון שונה מזה המוגש בשגרה. איך נוכל לאפשר גם להיחשף למנהגי החג אך גם לשמור על תזונה מאוזנת?

רצוי לשלב בכיבוד המוגש גם מזון דל יותר בשומן, מלח וסוכר:

  • ירקות ופירות חתוכים - תתפלאו איך אסתטיקה וצבעוניות מושכת את הילדים

  • חטיף/קרקר אפוי, בייגלה לסוגיהם (זהירות מחנק בגיל צעיר)

  • כריכים מקושטים

  • עוגות על בסיס פרי או גבינה

  • שתיית מים עם פלח לימון

יש לשים לב כי אין להכניס למעון פיצוחים, גרעינים, בוטנים, שקדים, סוכריות ודומיהם מחשש לחנק.

אם נרצה או לא נרצה, אוכל הוא חלק בלתי נפרד מהחגיגות, אבל יש לזכור שהוא רק חלק. לכן, כהורים, חשוב להעביר מסר לילדים שחגיגת יום ההולדת מטרתה - לחגוג לילד/ה יום ההולדת: להשתתף במסיבה, לקחת חלק במשחקים ובפעילויות ולשמוח בשמחת הילד/ה.


מה עושים כשלילד/ה שלי יש צרכים ספציפיים?


אלרגיות

אם הבן/ת שלכם אובחנ/ה עם אלרגיה למזון מסוים, הצהרון מחויב על ידי משרד הבריאות לספק לו מזון שמותאם לצרכיו ולסוג האלרגיה שלו. המזון יסופק במנה אישית ארוזה ומסומנת עם שמו/ה ושם המזון אליו הוא אלרגי (לדוגמא: לינוי כהן, מנה ללא סויה). חשוב לציין כי רגישות ואלרגיה למזון מאובחנת ע״י רופא אלרגולוג. ילד שאובחן ע"י אלרגולוג חייב להצטייד באישור מתאים ולידע את הגן או בית הספר בנדון.

צליאק

צליאק מאופיינת בתסמינים במערכת העיכול ומחוצה לה, נובעת מאכילת מזון המכיל את חלבון הגלוטן ולכן יש להימנע מצריכתו כל החיים. גלוטן הוא חלבון שנמצא בחיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. מזונות מקבוצת הדגנים המותרים לחולי צליאק: כוסמת, קינואה, דורה, אורז, טף, תירס, תפוחי אדמה, טפיוקה, אמרנט ודוחן. ניתן להשתמש בקמח ללא גלוטן, קמח אורז, קמח סויה, קמח חומוס וקמח תירס. מזון לחולי צליאק ניתן לרכוש מחברה המתמחה בייצור מזון ללא גלוטן ובתנאי שעומד בעקרונות הגיוון וההזנה הבריאה. סוכרת מסוג 1: סוכרת מסוג 1 מאופיינת בחוסר תפקוד של הלבלב ואי יצירת אינסולין וכתוצאה מכך הילדים מקבלים אינסולין חיצוני בהזרקה או במשאבה בהתאם לערכי הסוכר וצריכת המזון. ילד שאוכל ארוחה מאוזנת ומגוונת המספקת את 5 הקבוצות העיקריות (לא חטיפים וממתקים), מקפיד על שעות ארוחה קבועות שהותאמו לרמת הסוכר והאינסולין שהוא מקבל, ונמצא במעקב ביחידה לסוכרת - ישמור על איזון רמת הסוכר.

סוכרת מסוג 1

סוכרת מסוג 1 מאופיינת בחוסר תפקוד של הלבלב ואי יצירת אינסולין וכתוצאה מכך הילדים מקבלים אינסולין חיצוני בהזרקה או במשאבה בהתאם לערכי הסוכר וצריכת המזון. ילד שאוכל ארוחה מאוזנת ומגוונת המספקת את 5 הקבוצות העיקריות (לא חטיפים וממתקים), מקפיד על שעות ארוחה קבועות שהותאמו לרמת הסוכר והאינסולין שהוא מקבל, ונמצא במעקב ביחידה לסוכרת - ישמור על איזון רמת הסוכר.

טבעונות

טבעונות היא תזונה שאינה מכילה כלל מוצרי מזון מהחי ומגוון המזון מצומצם יותר. על כן כאשר תזונה טבעונית לא מאוזנת, קל יותר להגיע לחסרים תזונתיים. לאור זאת, ילדים אלו צריכים לקבל הדרכה תזונתית מפורטת מידי דיאטנית/תזונאית שגם תנחה את ספק המזון בהתאם.

 

האוכל שאותו ילדכם מקבל במסגרת החינוכית מהווה חלק ניכר מהתזונה היומית שלו. על ידי שאילת השאלות הנכונות תוכלו לבחון האם הילד שלכם מקבל תזונה מגוונת ומתאימה לו. מה קורה לאחר מכן כשהילדים חוזרים ומשחקים בגינה? זה כבר במדריך הבא 😜.

המדריך מבוסס על:

כמובן שהמדריך אינו מחליף ייעוץ מקצועי ופרטני. במידה ותרגישו צורך לקבלת ייעוץ אישי ניתן להתייעץ עם דיאטנית ילדים לצורף הכוונה ספציפי אליכם ואל התינוק. ליצירת קשר ועדכונים נוספים, אתם מוזמנים להיכנס לאתר או להצטרף לדף הפייסבוק שלי: ״מורן בקר - דיאטנית ילדים ומשפחה״. בהצלחה!

248 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page